Een kop koffie en de S-curve, ook zinvol in de Bouw- en Infrasector
Afgelopen week hadden wij een gesprek met een middelgrote bouworganisatie. Centraal in dit gesprek stonden het nadenken over de toekomstvisie en de strategie en het maken van keuzes. Om de keuze-opties te visualiseren en concreet te maken, hebben we de S-curve geïntroduceerd. Deze beschrijft op heldere wijze de levenscyclus van een bedrijf, product, dienst of mens in de organisatie. Het model gaat daarbij uit van vier fasen. Van opstarten naar groeien, volwassen worden en verzadigen. Vernieuwing speelt hierin een cruciale rol, het op tijd ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en de zorg dat de juiste leiders aan boord zijn.
Wij bespraken de kwaliteiten en wensen van de huidige directie in relatie tot de fase van het bedrijf. Vanzelfsprekend komen dan ook vragen aan bod als: “Hoelang wil de huidige directie nog in functie blijven, wie wordt de nieuwe directeur en is er überhaupt een opvolger in beeld?”
Het gesprek viel stil. En dat gebeurt vaker in deze sector en specifiek bij dit soort onderwerpen. We merken dat er lang niet altijd bewustzijn is over de huidige fase van het bedrijf, of dat nagedacht wordt over de volgende stap.
Een kop koffie en de tijd nemen om serieus te sparren bracht deze ondernemer veel goeds. Het was voor hem inzicht gevend om samen met een onafhankelijke deskundige partij, vrijuit te spreken en twijfels te benoemen. Een ‘goed gesprek’, dat uiteraard volledig in vertrouwen plaatsvindt. Interesse? Schroom niet om contact op te nemen. We doen het graag!