skip to Main Content

DGA: Stoppen of doorgaan in tijden van crisis?

Deze tijden voeren de druk op in menig bedrijf. Soms door terug- of stilvallen van omzet, soms omdat de vraag juist de pan uit rijst, soms omdat werknemers uitvallen, soms omdat de ondernemer zelf in de weg lijkt te zitten. Hoe navigeren ondernemers door deze tijd? Wat doet het met voornemens om eindelijk eens minder te gaan werken, helemaal te stoppen of te werken naar opvolging door een (externe) volgende generatie? Wij spraken erover met een ervaren ondernemer uit ons netwerk.

Crisis werkt als een vergrootglas

Wij spraken onlangs met een ondernemer die in 28 jaar een concept heeft uitgebouwd naar een prima lopend MKB-bedrijf. Het piept en het kraakt al langer, maar de huidige tijd legt dat onder een vergrootglas. Met klanten in zwaar weer wordt het aanboren van nieuwe klantgroepen essentieel, is er eigenlijk marketing nodig en blijkt ook het interne management niet over de kwaliteiten te beschikken die de organisatie nodig heeft.

De drang om door te gaan

We waren met deze ondernemer al in gesprek over de volgende fase. Wat heeft de organisatie nodig om door te groeien, waar zit uw kracht als ondernemer? Deze ondernemer – een initiator pur sang – realiseerde zich begin vorig jaar dat zijn kracht ligt in het starten en bouwen van de onderneming. Het bedrijf is inmiddels al geruime tijd in de volgende fase waarin structureren en management de overhand hebben. Dat heeft hij tot het huidige punt nog vrij aardig voor elkaar gekregen. Maar dat het niet zijn kracht is, is voor ons al in het eerste gesprek duidelijk. Aan de hand van de s-curve maken we dat bespreekbaar en valt ook voor hem het kwartje. De opluchting is bijna voelbaar: ‘een algemeen directeur die gaat doorbouwen en ik kan weer gaan doen waar ík goed in ben… ondernemen, een Duitse tak opzetten…’. Een grote glimlach verschijnt op het gezicht van de ondernemer.

Eerlijk kijken naar wat er echt nodig is, juist nu!

Toen kwam Covid-19….. Lockdown. Druk op de ketel. Telefoontje: ‘we moeten de zoektocht naar de algemeen directeur stopzetten’. Boardtrust: ‘Want?’ ‘Het bedrijf heeft mij nu nodig, klanten hebben het zwaar, er zijn wat zaken met werknemers, het piept en het kraakt. Het is niet het juiste moment.’ Boardtrust: ‘We begrijpen je gedachte, maar we zien het anders – dit is juist het moment om een goede algemeen directeur aan te nemen. Die gaat zorgen voor relatiemanagement, voor marketing, voor moeilijke gesprekken met medewerkers, voor organisatie en structuur, voor precies dat wat je nodig hebt om deze fase gezond door te komen.’ Wenkbrauwen omhoog. Een zucht. Een glimlach… ja dat is inderdaad nog steeds niet mijn kracht. We zetten door.’

Op 1 december is de algemeen directeur gestart. Voor het eerst een externe met de sleutel en beheer over de bankrekening. Vandaag liet hij weten: spannend maar nu al de beste zet van de afgelopen tijd.

Tijden van crisis betekenen niet altijd dat je als ondernemer maar door moet gaan met wat je op dat moment aan het doen bent. Gevoelsmatig is dat voor ons als ondernemers heel goed te begrijpen. In lastige tijden wil je er álles aan doen – maar soms is dat niet wat de onderneming nodig heeft. Secuur kijken naar uw krachten en wat de onderneming nodig heeft blijft ook dan maatgevend voor wat de juiste stap is.

 

Boardtrust

Rhijngeesterstraatweg 58
2341 BV Oegstgeest

Schrijf in voor de nieuwsbrief
Inschrijven nieuwsbrief

© Copyright 2021 | Privacy policy | Algemene voorwaarden

Back To Top