English

Het leiderschap van Elles van Goozen

Haar ouders leerden haar dat ze alles kon bereiken wat ze maar wilde. Dit leidde ertoe dat Elles van Goozen al op haar 24ste ging ondernemen. Als oprichter en mede-eigenaar van The Brandscape Agency droomt Elles nog steeds ambitieuze dromen. Dit deel van onze interviewserie met toonaangevende leiders in DGA- en familiebedrijven gaat over stakeholdermanagement, creativiteit en motivatie.

“Wees onbevangen en go for it!”

– Elles van Goozen

Onbevangen en vrij.

Haar ouders waren harde werkers, die hun dochter meegaven dat de wereld aan haar voeten lag. “Ik heb mavo gedaan, ben hartstikke dyslectisch en had moeite op school”, vertelt Elles. “Toch zeiden ze: als jij iets wilt, dan lukt het. Dat ik iets niet zou kunnen, kwam daardoor niet eens bij me op.” Dit realiseerde Elles zich voor het eerst toen ze haar moeder vanuit een telefooncel in Oostenrijk opbelde. Het was de 18-jarige Elles, ondanks haar onderontwikkelde talenknobbel, gelukt om skilerares te worden. Elles: “Ik hoorde de verrassing in mijn moeders stem, maar had er zelf nooit bij stilgestaan dat dit avontuur ook weleens had kunnen mislukken. Die onbevangenheid heeft me veel gebracht. Dat hoop ik ook aan mijn eigen kinderen mee te geven: succes, ga ervoor en voel je vrij!

Positief en hard werken.

Als ik van tevoren had geweten wat er allemaal op me af zou komen toen ik voor mezelf begon, had ik het waarschijnlijk nooit gedaan. Het helpt ook dat ik heel positief ben ingesteld. Ik zie eigenlijk nooit beren op de weg. Daarbij denk ik groot en ben ik veel met mijn werk bezig. Het succes is me dan ook niet komen aanwaaien en ik heb ook geen geluk gehad, zoals mensen soms suggereren. Nee, ik ben altijd heel bewust bezig met wat ik doe en zie precies voor me wat ik met het bedrijf wil bereiken.”

Wensen en dromen bouwen.

Elles en haar twee zakenpartners Hellen van Berge Henegouwen en Frank Dekker hebben grote plannen met hun bedrijf. “Het is mijn droom dat The Brandscape Agency de beste is in het vak en een begrip op het gebied van merkbeleving. Dat alle grote merken weten wie wij zijn”, zegt Elles. Het bedrijf is hard op weg om die droom te realiseren, want The Brandscape Agency werkt nu al voor tal van toonaangevende opdrachtgevers, zoals Booking.com, Google, Netflix en Cartier. The Brandscape Agency is een multidisciplinaire studio die zich toelegt op het creëren van spraakmakende visuele merkervaringen. Of, zoals Elles het uitlegt: “Er zijn veel reclamebureaus die goed zijn in het neerzetten van een sterk merk. Wij zijn het enige bedrijf dat in staat is om de boodschap van een merk te vertalen naar de fysieke ruimte. Wij bouwen dus letterlijk de wensen en dromen van onze klanten. We maken bijvoorbeeld stands voor beurzen en decors voor evenementen, pop-up-stores, interieurs, Instagram-musea en tentoonstellingen. Kenmerkend is het hoge niveau. Ons werk ziet er altijd retestrak uit en we verrassen klanten met in het oog springende concepten. De meeste ‘eyecandy’ in de markt komt uit onze koker. Daarmee vallen we op. Ook zijn wij in staat om te bouwen wat volgens anderen niet gemaakt kan worden, de AI beelden van tegenwoordig.”

Levensfasen van de organisatie.

Kijkend naar de S-curve van Boardtrust, die de verschillende levensfasen van een organisatie symboliseert, schiet Elles in de lach. “We zitten met ons bedrijf volgens mij in verschillende fases tegelijk, kan dat? We zijn altijd bezig met hoe het beter kan. De afgelopen tijd hebben we veel geïnvesteerd en opnieuw geïnnoveerd. Nu zijn we vooral bezig om te organiseren dat er meer werk naar ons toekomt en dat goed door de organisatie te leiden. Onze uitdaging is om een constante stroom werk te creëren in plaats van de huidige pieken en dalen. De lege uren besteden we nu aan het verduurzamen van ons eigen pand, maar op termijn zou het wellicht goed zijn om een eigen productlijn op te zetten. Aan de andere kant willen we onze medewerkers ook niet uitputten. Daarom zeggen we nu in rustige tijden: Neem vrij, ga lekker naar het strand of volg een opleiding. Het wordt snel genoeg weer druk.”

Pieken en dalen.

Het meest extreme dal dat Elles als ondernemer meemaakte was absoluut de coronaperiode. “We hadden een steady agenda en een basisinkomen uit evenementen, maar in twee, drie weken tijd klapte ons hele jaar eruit. Dat was heftig. We hadden vijftien medewerkers, een wagenpark, machinepark en een pand. We zijn direct samen met de accountant gaan rekenen. Op het pand na hebben we alles zelf gefinancierd. Ook hebben we steeds heel behouden ondernomen. Daardoor konden we het een half jaar uitzingen. Dat gaf rust.”

Knikkeren met John de Mol.

Elles vervolgt: “Onze accountant zei: ‘Daar liggen jullie dan, neergeslagen. Krabbel maar weer op. Jullie zeggen toch altijd dat jullie mooie dingen kunnen maken? Ga maar bedenken voor welke sectoren dat nog meer kan.’ Hij had natuurlijk gelijk. Er werden geen evenementen georganiseerd, maar de wereld stond ook weer niet helemaal stil. We keken bijvoorbeeld nog steeds met z’n allen televisie. Daar liggen mijn roots en haalden we op dat moment 20 procent van onze omzet vandaan. Het was dus logisch om daar wat meer gas op te geven om meer omzet te genereren.” Een paar weken later zit Elles bij Talpa tegenover John de Mol, die bezig is met een nieuw televisieprogramma. “Of wij twaalf unieke knikkerbanen konden ontwerpen. Onze technisch directeur was op vakantie. Hij had waarschijnlijk allemaal rode vlaggen gezien, maar ik zei: ‘Natuurlijk, dat kunnen wij!” Dat was het begin van een hysterische, maar voor Elles onvergetelijke tijd. Die het bedrijf bovendien door de crisis hielp én als creatieve alleskunner op de kaart zette in ‘Hilversum’.

Gebalanceerd groeien.

Elles en haar partners grepen het corona-momentum bovendien aan om hun eigen merk en organisatie te versterken. “We besloten onze naam te veranderen van Elles & Hellen in het veel beter bij onze werkzaamheden en ambities passende The Brandscape Agency. We hebben onze missie en visie herijkt en de juiste mensen op de juiste plek binnen de organisatie gezet. Alle medewerkers doen nu wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. We benutten elkaars kwaliteiten beter en vullen elkaar aan. Zo is Frank onze technisch directeur, Hellen de art director en ik de creatief directeur. Met deze duidelijke taakverdeling hebben we een goede balans gevonden en kan het bedrijf – los van ons – blijven groeien. Ik vind het belangrijk om de dingen zo te organiseren dat we allemaal de pensioenleeftijd halen. Daarnaast wil ik graag iets neerzetten voor de volgende generatie of anderen die het stokje straks van ons willen overnemen.”

Motiverende netwerker.

Wat de ‘6 vaardigheden voor succesvol extern management’ betreft, die worden beschreven in het Boardtrust whitepaper, voelt Elles zich het meest thuis bij stakeholdermanagement. “Ik weet inmiddels hoe de hazen lopen en vind het leuk als mijn voorspellingen uitkomen”, zegt ze. “Daarbij heb ik een groot netwerk en houd ik van mensen. Als anderen gelukkig zijn, dan ben ik dat ook. Ik word weleens de moeder overste van ons bedrijf genoemd, die blij wordt als ze haar ‘kindjes’ ziet groeien. Ik vind het inderdaad leuk om anderen te helpen, te inspireren en te motiveren. Om mensen de ruimte of een zetje te geven, waardoor ze verder komen dan ze zelf hadden verwacht. Ik vind het ook fijn om attent te zijn, complimenten te geven en samen successen te vieren.”

Op zoek naar kritiek.

Binnen het team wordt sterk gestuurd op zelfkennis en zelfreflectie. Elles: “Ik kan goed met kritiek omgaan en krijg graag feedback, zodat ik mezelf kan verbeteren. Verder zijn we natuurlijk goed in aanpassingsvermogen en souplesse. Tijdens corona hebben we de survival of the fittest-theorie opnieuw bewezen: het zijn niet de sterksten die overleven, maar degenen die zich het best kunnen aanpassen.”

Feminien of masculien.

Is stakeholdermanagement een vrouwelijke of mannelijke eigenschap? Elles vindt dat je dat onderscheid eigenlijk niet mag maken. Tegelijkertijd denkt ze dat de wereld er heel anders uit zou zien met meer vrouwelijke (wereld)leiders. “Mannen hebben vaker een ego, wat kan leiden tot beslissingen vanuit eigenbelang.” Vrouwen zijn over het algemeen wat zorgzamer en kijken meer naar het grotere lange termijnbelang. Hebben we het allemaal goed? Nemen we ook verantwoordelijkheid voor volgende generaties?” Als ambitieuze ondernemer én moeder van drie jonge kinderen heeft Elles alle stereotypen en vooroordelen gehoord. “Ik vind het oprecht heel vervelend als mensen – vaak mannen – vragen: ‘Hoe doe jij dat dan thuis?’ Serieus? Dat vraag ik toch ook niet aan jou?”

Belangrijkste lessen van Elles.

Hoewel Elles zich druk kan maken over onrecht, overheerst haar positieve inborst. Dat komt ook terug in haar advies aan andere (vrouwelijke) ondernemers en young professionals. “Wij zijn The Brandscape Agency niet begonnen om veel geld te verdienen, maar omdat we écht mooie dingen willen maken. Ik hoop makers te inspireren dat je echt niet per se de bouw in hoeft. Je kunt als timmerman ook heel creatief zijn en prachtige decors maken. Verder geloof ik dat wie goed doet, goed ontmoet. En volg je hart, ga het gewoon doen! Er zijn altijd mensen die je graag willen helpen.”

Durf te wensen.

Volgens Elles ook belangrijk: gun elkaar het succes. “Vooral vrouwen kunnen elkaar dingen misgunnen, maar waarom? Als je het in Amerika goed doet, zijn mensen blij voor je en zeggen ze good for you! Dat vinden we hier wat overdreven, maar Elles vindt het een mooie eigenschap als mensen elkaar dingen gunnen. Mijn laatste tip is: ga manifesteren, spreek je wensen hardop uit. Zo wil ik zelf nog eens samen met het creatieve team van Chanel een modeshow organiseren. En hoop ik dat ik de inhuldiging van Amelia mag meehelpen organiseren. Dan zorg ik dat het onvergetelijk wordt!”


Meer weten?

Veronique de Ruiter helpt je graag verder.