English

De ondernemerslessen van Dennis Kuipers

Onlangs ging Frank ten Doeschate in gesprek met Dennis Kuipers, founder en eigenaar van AnyLinQ. In deze bijdrage over dat gesprek neemt hij ons mee terug in de tijd. Hoe hij begon als ondernemer en wat daaraan vooraf ging. Zijn ‘lessons learned’ en tot slot hoe het succes hem de ruimte biedt zijn droom te realiseren.

Het fundament.

Dennis groeide op in Zevenbergen, Hij heeft de ondernemende genen via zijn moeder die het adagium hanteerde: “Wie niet waagt, blijft maagd.” Zijn vader werkte bij de overheid. Van hem kreeg hij de risicobewuste genen. En zo werd de basis gelegd tot wat Dennis is geworden: een flexibele allrounder: “Ik kan opportunistisch mee met alle kansen die overal zijn. Maar tegelijkertijd kijk ik ook altijd naar wat de risico’s zijn en welke impact iets heeft.”

Nerd met bravoure.

Dennis was al vroeg besmet met het IT virus. Vér voor de komst van het internet en de cloud zoals we dat nu kennen. Het werd na een kleine handel in opgevoerde brommers het eerste bedrijf van de jonge, ondernemende Dennis. Toen de eerste computers met een modem op de markt kwamen bouwde hij een netwerk van telefoonlijnen waarmee databestanden werden uitgewisseld. “Ik heb toen zelf een systeem opgezet. Mijn slaapkamer werd al snel een knooppunt in het wereldnetwerk. Dat liep wel uit de hand.” Het levert Dennis diepe kennis van IT- en de cyber-wereld op. De combinatie van inhoudelijke kennis, bravoure en doorzettingsvermogen waren de ingrediënten om te ondernemen.

“Wie niet waagt, blijft maagd.”

Meest waardevolle kennis is zelfkennis.

Het risicobewustzijn zorgde ervoor dat Dennis uiteindelijk pas een HBO bedrijfskunde studie heeft afgerond. Een laboratoriumopleiding en een IT-opleiding, maar beide opleidingen is hij vroegtijdig gestopt. Het was met name de voorspelbaarheid die ervoor zorgde dat het hem niet kon boeien. Dat was wat hem betreft het belangrijkste wat hij in die periode heeft opgestoken. De opgedane zelfkennis leerde hem dat hij op zoek moest naar het avontuur, het onvoorspelbare. Hij startte bij Centric en kwam al snel terecht bij CVB Bank, de huidige Regio Bank waar hij zijn IT kennis en zijn talent op het vlak van planning & organisatie verder kon ontdekken.

Eerlijke bijdrage leveren.

Later, bij Ordina kreeg Dennis steeds grotere IT projecten aan te sturen. Hij kreeg hier veel vrijheid, maar liep wel aan tegen een groot bezwaar dat hij in zijn positie niet kon oplossen. Hij ontdekte meer en meer dat er IT oplossingen aan klanten werden verkocht, die niet aansloten op wat de klant daadwerkelijk nodig had. Als dan ook nog eens teams die projecten moeten realiseren, die niet de beste ervaring voor dat project meebrengen, maar op basis van beschikbaarheid worden samengesteld, groeit bij hem de overtuiging dat het anders moet en anders kan. Dennis: “De IT markt is niet gereguleerd, wat iemand gelooft is waar. Dat is niet eerlijk”. De kiem om voor zichzelf te beginnen is dan geplant. Anders gezegd: dat was de trigger om te gaan ondernemen.

“Blije klanten en blije medewerkers – daar zit succes tussenin.”

Idioot blije klanten kweken

Ok. Het moet anders. En het kan anders. “Mijn overtuiging was, en is, als je de klant vertelt wat hij nodig heeft en dan zorgt dat hij kan ervaren dat het klopt, dan komt de rest vanzelf. Als je de klantverwachting managet en je weet dat je het ietsje beter doet dan de verwachting die je hebt afgegeven, dan krijg je een idioot blije klant. En als je idioot blije klanten hebt, krijg het vanzelf enorm druk.”

Geen oude wijn in nieuwe zakken

Voordat Dennis daadwerkelijk startte, gunde hij zich de tijd om zich te verdiepen in de markt, de klant en de ontwikkelingen. Het laatste wat hij wilde was oude wijn in nieuwe zakken te leveren. Waar iedereen zich stortte op ‘de cloud’ voorzag hij dat met het ontsluiten van databronnen en het uitwisselen van informatie dat datamanagement het vraagstuk van de toekomst zou worden. Data opslag, dataverkeer en de zorg voor het afschermen van data; digitale data staan tegenwoordig overal en nergens en hoe houd je daar nu grip op? Daar was volgens hem het gat in de markt waarin hij kon ondernemen.

“Het waren niet alleen hoge pieken, er waren ook dalen en momenten van ‘alle hens aan dek’.”

Onorthodox groei realiseren.

Dennis gaat van start en sinds 2010 onderneemt Dennis onder de naam ‘AnyLinQ’. Hij startte op het vlak van datamanagement. Dat evolueerde in een complete oplossing inclusief hardware. Later kwam daar support bij en zo werd het uiteindelijk managed services. In de groei van AnyLinQ liep Dennis steeds aan tegen de grens van ca 25 werknemers. De schaalgrootte vormde de belemmering van de groei, want hij moest concurreren met grotere aanbieders. De oplossing daarvoor was het overnemen van dergelijke bedrijven. “If you can’t beat them, buy them’ was het antwoord. En dat heeft Dennis gedaan. En ook gelijk fors. Het bedrijf dat hij overnam was vijf keer groter dan zijn eigen bedrijf. “Daarmee was het groeiplafond doorbroken, maar het was niet mijn beste besluit ooit”, aldus Dennis. De eerste 1,5 jaar ging het aardig, maar toen 50% van de medewerkers vertrok was wat het ‘alle hens aan dek’ voor Dennis.

Consolideren en doorbouwen

De situatie bood ook kansen. Vanuit de visie dat er veel specialismen onder één dak moesten komen, zodat de klant te allen tijde optimaal bediend zou worden, moest er gebouwd worden. Het gaf juist de kans om zaken veel beter te organiseren. Groots denken is Dennis ook niet vreemd. Hij wil een buy & build strategie realiseren door geld op te halen op de Engelse beurs. Een intensieve IPO tour, een road show geeft uiteindelijk vooral inzicht en een nieuwe kijk op AnyLinQ.

Terug naar de basis.

De IPO Tour leidde niet tot het gewenste resultaat. De aandeelhouders wilden uiteindelijk de beursgang niet doen en buy & build werd ook afgeblazen. Ook Dennis wilde terug naar ‘dat gave mkb bedrijf’. Maar iemand moest het bedrijf reorganiseren en leiden. “Dat ga ik niet doen.” zei Dennis. Hij trekt een externe directeur aan die een deel van de aandelen overneemt. Die zorgt voor begin ’22 voor een stevige reorganisatie. Het nieuwe fundament om weer te gaan bouwen.

“Ik heb lang gedacht dat mijn bedrijf uniek was. Dat is een basisfout.”

Nieuwe droom.

Nu staat er weer een gezond AnyLinQ met een heldere missie en een stevig team. De droom van Dennis zelf is veranderd. “Ik ben iets nieuws begonnen: Marktleiderschap. Dat is het woord dat hoort bij de generieke droom van elke ambitieuze ondernemer. Dat is wat een ondernemer volgens mij moet willen. Daar heb ik een model voor gemaakt. Horizontale dominantie noem ik dat.” Daarmee wil Dennis ondernemers en toekomstige ondernemers helpen. “Ik vind ondernemen een vak, als je dat vak beheerst, kan je altijd voor je geliefden en jezelf zorgen. Als je weet hoe het werkt kan je jezelf altijd redden. Dan zou je denken dat er ook een opleiding voor is. Dat is er niet echt. Daarom wil ik alles wat ik weet delen met de wereld.”

De basis van succes volgens Dennis.

“Je hebt een visie nodig. Je moet mensen kunnen enthousiasmeren en motiveren en daarin meenemen zodat het ‘believers’ worden. Het moet authentiek zijn wat je doet en wat je zegt. En je moet je ook echt goed verdiepen in de doelgroep die je wilt bereiken. Want essentieel is dat de groep die je wil bereiken bij je past.” Dat zijn de randvoorwaarden om succesvol te zijn”, aldus Dennis.

Wat is succes dan is volgens de Brabantse ondernemer? “Blije klanten en blije medewerkers – daar zit succes tussenin. Ik stel de medewerker boven de klant. Ik neem ook afscheid van klanten en daar zit het succes.

De drie inzichten van Dennis:

  1. Zorg altijd voor mensen om je heen die de ervaring hebben van waar jij naartoe wilt.
  2. Organiseer tegenspraak.
  3. Leg de lat heel hoog en organiseer je omgeving op basis daarvan. Stel je doelen x10. Ook al strand je op x6, dan is dat veel meer dan x2.

Meer weten?

Frank ten Doeschate helpt je graag verder.